Groen Ronse bedankt treinreizigers en stuurt brief naar minister Crucke

14 Februari 2025

Groen Ronse bedankt treinreizigers en stuurt brief naar minister Crucke

Vandaag met 'valentrein' bedanken we iedereen die kiest voor het openbaar vervoer. We deelden kaartjes uit aan het station van Ronse en schreven ook een brief aan de nieuwe minister van mobiliteit, Jean-Muc Crucke

Geachte meneer Crucke, beste Jean-Luc,

 

eerst en vooral : veel succes in uw nieuwe functie als federaal minister van mobiliteit en klimaat!

 

Op uw allereerste dag als minister, zouden wij u vanuit Ronse graag attent willen maken op drie zaken die belangrijk zijn voor Ronse als stad, maar die ook van belang zijn voor de bredere regio van de Vlaamse Ardennen, het Pays de Collines tot de hele provincie Oost-Vlaanderen

 

Ten eerste:  het treinaanbod in Ronse.

U neemt vaak de trein – ook vanuit onze stad – We trappen dus waarschijnlijk een open deur in, maar meneer Crucke, het treinaanbod in Ronse is ontoereikend

 

Daarom zouden wij u volgende zaken willen vragen:

- Kan u in gesprek gaan met de NMBS om ervoor te zorgen dat de treinen die, sinds vorig jaar tijdens weekdagen tussen Lokeren en Oudenaarde rijden, ook worden doorgetrokken tot Ronse? Hierdoor zouden we op weekdagen twee treinen per uur kunnen nemen, ook buiten de spits.

- Kunnen de (twee) laatste avondtreinen vanuit Gent worden doorgetrokken tot Ronse? De laatste trein uit Gent Sint-Pieters naar Ronse vertrekt al om 20:57, terwijl er naar Oudenaarde nog drie mogelijkheden zijn tot 22:57. Zouden ook deze treinen kunnen doorgetrokken worden tot Ronse? Het zou fantastisch zijn om na een avondfilm in Gent te kunnen terugkeren met het openbaar vervoer.

- Kan u bekijken of er op zondag – zoals in principe al beloofd werd – op de treinlijn Ronse-Oudenaarde-Gent eindelijk één trein per uur komt? Voor toeristen, verenigingen en studenten zoude trein zo ook op zondag een volwaardig alternatief kunnen worden.

- Zou u kunnen onderzoeken hoe er – vooral tijdens de spitsuren – exprestreinen kunnen ingelegd worden richting Gent, die enkel nog halt houden in Oudenaarde?

 

Ten tweede: de dieseltreinen op het traject Ronse-Gent-Eeklo

Uit een studie van de FOD Mobiliteit uit 2020 blijkt dat de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de drukst gebruikte diesellijn is in België. De studie maakt een grondige kosten-batenanalyse van de elektrificatie van het Belgische spoorwegnetwerk. Maar liefst 70% van de kosten-baten worden behaald door énkel de spoorlijn Ronse – Eeklo te elektrificeren en dit, volgens de studie, al best tegen 2025. En misschien ook interessant voor u als minister van klimaat: nog volgens deze studie voldoen de huidige diesellocomotieven als sinds 2005 niet langer aan de Europese uitstootregels.

Meneer Crucke, elektrificatie van onze treinlijn zal zorgen voor een groter reizigerscomfort en meer mogelijkheden om rollend materieel uit heel België in te zetten op onze treinlijn. Bovendien biedt het kansen om vanuit Ronse (terug) een rechtstreekse verbinding naar o.a. Brussel in te leggen.

- Kan u er aub voor zorgen dat er concrete plannen komen (financiering, timing) om de treinlijn Ronse-Eeklo, zo snel als mogelijk, te elektrificeren?

 

Ten derde: is er ook de tergend langzame reconversie van onze stationsomgeving

Sinds 2023 zijn de loketten gesloten en staat het station van Ronse leeg. De wandelbrug Passerelle is al jarenlang in zeer slechte staat en de geplande projecten in de oude goederenloods raken maar niet gestart. Tot slot zijn er nog steeds heel wat vraagtekens over de invulling van de oude spoorwegbedding en de voormalige parking. Onze stationsomgeving oogt nu heel troosteloos, maar zou een mooie toegangspoort tot onze stad kunnen worden.

 

Hierover hebben we volgende vragen:

- Zou u er bij de NMBS en Infrabel op kunnen aandringen om (terug) aan tafel te gaan met ons stadsbestuur, om samen een oplossing uit te werken voor de stationsomgeving?

- Zou u kunnen aandringen op een nuttige, eventueel (semi-)publieke, invulling van het voormalige stationsgebouw?

- Zou u er mee voor kunnen zorgen dat de renovatie van de Passerelle eindelijk van start kan gaan?

- Zou u aan de NMBS kunnen vragen of ze haar medewerking kan verlenen aan het realiseren van een project in de oude goederenloods?

 

Bovenstaande zaken zijn niet alleen in het voordeel van Ronse, maar zijn ook voor onze regio belangrijk. Geen van onze buurgemeentes heeft een treinstation. Ronse heeft echt het potentieel om een regionale transporthub te worden.

 

Meneer Crucke, de auto-afhankelijkheid in onze regio is momenteel erg groot. Alleen door van de trein een betaalbaar en comfortabel alternatief te maken, kan hier verandering in komen.

 

Beste meneer Crucke, Ronse, de Vlaamse Ardennen, het pays de Collines, en bij uitbreiding de hele provincie Oost-Vlaanderen, rekenen op u!

 

Veel succes in uw nieuwe job!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Groen Ronse