18 mrt 2022

Doortrekking N60 komt er niet voor 2024

Via ‘Rond Ronse’ onderzocht de Vlaamse Regering de laatste jaren opnieuw de plannen om de N60 door te trekken. Uit enkele vragen die Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) stelde aan minister Peeters van mobiliteit, blijkt dat het hele proces een flinke vertraging heeft opgelopen. Normaal gezien moest de Vlaamse regering begin 2022 een beslissing nemen. Nu blijkt dat een eerste ‘voorlopige vaststelling van een nieuw GRUP’ (gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) pas voorzien is voor eind 2022. Daarna pas volgt het openbaar onderzoek en kunnen er door burgers nog bezwaren worden ingediend.

Elisabeth Meuleman: “Dit is opnieuw een fikse vertraging. Met de verkiezingen van 2024 in aantocht, lijkt het steeds minder waarschijnlijk dat een eerste spadesteek nog voor deze legislatuur zal zijn.”

Duurste (stuk) expresweg in Vlaanderen. Wie gaat dat betalen?

We stelden minister Peeters ook enkele vragen over de kostprijs van dit project, maar daarop kon of wilde de minister nog niet antwoorden. De vorige doortrekking van de N60 werd door toenmalig minister van mobiliteit Weyts geschat op ruim €200 miljoen. Maar nu komt daar ook nog een Zuiderring bij.

Meuleman: “Wij stellen ons zeer de vraag of de Vlaamse regering bereid is om van enkele luttele kilometers expresweg de duurste weg van Vlaanderen te maken? Is hier budget voor en zal men dit nog net voor de verkiezingen willen beslissen?”

Doortrekking N60 strookt niet met klimaatambities en modal shift

Volgens Groen is de doortrekking van de N60 in strijd met de klimaatambities van de Vlaamse regering en zal het ook leiden tot meer autoverkeer. “Terwijl mobiliteit goed is voor 36% van de totale CO2 uitstoot en de Vlaamse regering wil evolueren naar 40% duurzame verplaatsingen, zal dit peperduur project enkel leiden tot meer auto’s en vrachtwagens. Dat is niet meer van deze tijd!”

Er komt een nieuw mobiliteitsplan

Volgens gemeenteraadslid Lech Schelfout zijn er wel enkele lichtpuntjes voor de verkeersveiligheid in het centrum van Ronse: “uit het antwoord van de minister blijkt dat ons stadsbestuur eindelijk toegeeft dat er naast een eventuele ring rond Ronse ook lokale maatregels moeten genomen worden om de verkeersleefbaarheid in het centrum te verbeteren. Wij zeggen al veel langer dat er voor het invoeren van een circulatieplan of een beter fietsbeleid niet moet gewacht worden op de N60.”

Zuidelijke ring nog lang niet zeker

Het stadsbestuur van Ronse heeft de doortrekking van de N60 de laatste jaren verkocht als een 'ring rond Ronse', waarvan de 'zuiderring' een belangrijk onderdeel vormt. Schelfout: "We wilden weten van de minister of een zuiderring 100% zeker mee zou gerealiseerd worden." Het antwoord van de minister was verre van een volmondig ja. Het klonk dat "De zuidelijke omleidingsweg momenteel betrokken wordt in het lopend onderzoek op planniveau." Een ring rond Ronse is dus nog helemaal niet zeker.

Fietssnelweg komt er wel

Er komt wel schot in de doortrekking van de fietssnelweg tussen Oudenaarde en Ronse. Er zou al in 2022 een vergunning worden aangevraagd en ook het tweede deel van fietssnelweg -tussen Maarkedal en Ronse- wordt aansluitend gepland tussen 2024 en 2025. Lech Schelfout: “De planning en de financiering van de fietssnelweg staan los van een eventuele doortrekking van de N60. Dat is een goede zaak!”

Duurzame oplossingen?

Een goede ontsluiting van Ronse is belangrijk, maar terwijl er gesnoeid wordt in het busaanbod en er nog steeds te weinig treinen zijn vanuit Ronse, betreuren de groenen dat een doortrekking van de N60 als enige oplossing naar voor geschoven wordt. Uiteraard is het een probleem dat er vandaag veel vrachtverkeer voor de industriezone Klein Frankrijk langs het centrum van Ronse passeert, maar ook hier heeft men geen oog voor meer duurzame oplossingen. Meuleman: “men heeft nooit onderzocht of er meer vracht per trein kan vervoerd worden, men heeft nooit onderzocht of bepaalde vrachten beter kunnen verdeeld worden, men heeft niet willen onderzoeken of transportgevoelige bedrijven kunnen geherlocaliseerd worden en Klein Frankrijk zou simpelweg ook langs de oostkant kunnen bereikt worden.”

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren